-
Vol Hoofd
De opdracht : Het zoveel mogelijk normaliseren van gevoelens en emoties i.p.v. medicaliseren of problematiseren en hiermee jongeren ondersteunen in het gewone leven.
De vorm; dit project bevatte drie onderdelen:
1) Inzicht theater, is een nieuwe vorm van BO!NK theater waarbij er scenes worden gespeeld die inzicht geven aan een situatie. Het publiek, de kinderen worden na het zien van de scenes uitgenodigd om ervaringen te delen alsmede vragen te stellen aan de personages om zo meer inzicht te verkrijgen rondom de motivatie en drijfveren van een ander.
2) Kunstenaar voor één dag zijn, gezamenlijk kijken naar dit thema door alle zintuigen te prikkelen en inzoomen op de persoonlijke betekenisgeving stond centraal doordat ze het eigen verhaal hebben verbeeld in een kunstwerk.
3) Expositie, met oog op de pedagogische driehoek worden ouders uitgenodigd voor de expositie Volhoofd en een interactieve ouderavond.
Zie hier de aftermovie van het project
De opdracht: Jongerenparticipatie met de vraag hoe ervaren jongeren de lockdown.
De vorm; Arts based research, toewerken naar een film (Een beejte lucht) , een fotoexpositie (vier drieluiken) en een lied
Zie hier de trailer van de film “Een beetje lucht”.
-
Lavendel
De opdracht; Seksualiteit, grenzen en groepsdruk perspectieven in kaart brengen. De dader is ook slachtoffer.
De vorm; Een voorstelling op basis van theorie, studiehandleiding met achteraf een live Q&A met acteurs en makers.
Een theatervoorstelling vanuit drie perspectieven over seksualiteit. Over verlangens, gezien willen worden, over daadkracht en verwerking van gedane zaken. Valentijn 17 jaar, Chris 14 jaar en Thomas 16 jaar zoeken de grenzen op. Een misvatting heeft grote gevolgen.
De opdracht; De studenten laten ervaren hoe complex en vaak verborgen armoede in de samenleving heerst.
De vorm; Een online film met online Q&A met acteurs en makers.
Een vijfluik van perspectieven over armoede, vertelt vanuit de perspectieven van vijf kinderen / jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 19 jaar.
Eén plek: een kringloopwinkel, een kledingrek. Een ontmoeting, meerdere ontmoetingen. Vergelijkingen. Flashbacks. Welk verdriet brengt deze armoede met zich mee? Is armoede van toen anders dan die van nu? Wat betekent het om ieder dubbeltje om te moeten draaien? En ook: hoe ziet armoede in een stad eruit? Zorgt het voor stilstand of juist voor creativiteit? En heeft armoede alleen met geld te maken of speelt er veel meer? Eerst bodem raken om hulp te zoeken, is dat omdat ze het niet willen weten, niet kunnen weten of komt er zoiets als schaamte kijken? In de opgroeifase is vooral autonomie / onafhankelijk zijn een voorwaarde, maar wat als dit niet kan omdat stress, verantwoordelijkheden of schaamte dit belemmeren.