Een vijfluik van perspectieven over armoede, vertelt vanuit de perspectieven van vijf kinderen/jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 19 jaar

In opdracht voor Bas van Nierop, Hogeschool Utrecht, Amersfoort: Opleiding Ecologisch Pedagogiek: Domein: ontwikkeling en opvoeding.

Plot:

1 plek: een kringloopwinkel, een kledingrek. Een ontmoeting, meerdere ontmoetingen…….vergelijkingen….flashbacks.

Welk verdriet brengt deze armoede met zich mee? Is armoede van toen anders dan die van nu? Wat betekent het om ieder dubbeltje om te moeten draaien? En ook: hoe ziet armoede in een stad eruit? Zorgt het voor stilstand of juist voor creativiteit? En heeft armoede alleen met geld te maken of speelt er veel meer?

Op korte termijn handelen de kinderen en hun directe omgeving.

Niet kunnen plannen, niet kunnen monitoren. Oproeien in crisissen. Geen instrument om verder te komen. IQ daalt aangetoond in MRI scans. Dat is dan wetenschappelijk onderzocht. Maar is dat zo?

Eerst bodem raken om hulp te zoeken, is dat omdat ze het niet willen weten, niet kunnen weten, of komt er zoiets als schaamte kijken. In de opgroeifase is vooral autonomie, onafhankelijk zijn een voorwaarde, maar wat als dit niet kan omdat stress, en verantwoordelijkheden of schaamte dit belemmeren….

NB: Oorspronkelijk was ”Verborgen armoede” een theatervoorstelling. Door de eerste lockdown werd dit lastig, daardoor is er gekozen om er een theaterfilm van te maken, zodat de studenten deze online konden bekijken voor hun onderzoek.